Carl Jung pszichiáterről talán már mindenki hallott valamit élete során, de kevesebben ismerik a kollektív tudattalanról szóló elméleteit.
Jung szerint mindannyian hordozzuk magunkban az ősi ösztönet és emlékeket, amelyek közösek az emberiséggel. A történeteink, meséink és mítoszainkban népcsoporttól függetlenül vannak közös motívumai, karakterei.
Ezekből a karakterekből alakult ki 12 archetípus (őstípus), amik alapvető értékeink, elveink, és gondolkodásmódunk tükrei.
A 12 archetípus mindegyike megtalálható bennünk, csak épp más-más arányban hangsúlyosak. Ettől leszünk egyediek, viszont ezek segítségével könnyebben kapcsolódunk másokhoz.

Margaret Mark ezt az elméletet egyszerűsítette és ültette át a marketing nyelvére.
Azokhoz a márkákhoz kapcsolódunk, amiknek az értékrendje/üzenete összhangban van a saját értékeinkkel.
Ez főleg a konkurens termékeknél érzékelhető jobban, mint például a CocaCola – Pepsi vagy az Apple – Windows esetében. Más értéteket képviselnek, másképp kommunikálnak, és éppen ezért férnek el egymás mellett a piacon.

Az archetípusok ebben az esetben úgy működnek, mint egy szűrő. Segít meghatározni a márka esetében, mit enged meg magának, és mit utasít el. Egyszerűbbé vállik a döntéshozatal és tiszábbá válik az üzenet az “álom-vásárló” felé.

Ez így elég bonyolultan hangzik, ezért van egy jó példám, hogyan működik ez a gyakorlatban:
Képzeld el, hogy maratonra készülsz, és edzőt kell választanod magadnak. Kit választanál?

  • Aki veled fut és motivál, amikor elfáradsz?
  • Aki humorral lendít át a holtponton?
  • Aki szembemegy a megszokottal és új edzésmódszereket alkalmaz?
  • Akinek a legnagyobb szaktudása van?
  • Aki leghíresebb sportolókat edzi?
  • Akárkit is választottál, jó választás. A számodra. És ez a lényeg.

Amikor döntenünk kell, olyasvalakit fogunk választani, aki szimpatikus. És ki lesz szimpatikus? Akinek hasonló értékrendje van, mint nekünk (azaz hasonló archetípus, mint mi magunk vagyunk).

 

Mi köze ennek az arculatokhoz?

Minden archetípust “le lehet fordítani” vizuális nyelvre.
A színek, formák, betűtípusok és fotók tudatos használatával más-más benyomást tudnunk elérni. Nézd meg a lenti képeket. Szerinted melyik a felfedező típus és melyik az ártatlan típus?

Ha az elsőt gondoltad az ártatlannak, akkor helyesen válaszoltál!

Nézd meg figyelmesen a két képet. Mindkettő ugyan azt a „papír fénykép” keretet használja a képeknél, ugyanúgy esküvői témát dolgoz fel, az elrendezése is nagyon hasonló, mégis más-más benyomást keltenek.

Ez az archetípusok ereje. Segít támpontod adni a tervezéskor, ugyanakkor megadja a szabadságát annak, hogy ettől tudatosan eltérjünk. Nincs másra szükség, csak megismerni a típusok sajátosságait és inspirációként használni a róluk megszerzett információkat.

 

Érdeklenek az Archetípusok? Olvass el a következő bejegyzéseket is!